Mały ekolog

ROK SZKOLNY 2021/2022

Ekokulturalne  przedszkole

W  tym  roku  szkolnym  nasze  3-  latki  i  6-  latki   z  grupy Jeżyki  przystąpiły  do  realizacji  projektu  ekologicznego    Ekokulturalne przedszkole  realizowanego  pod  patronatem  czasopisma  Bliżej Przedszkola.  Głównym  zadaniem    programu  jest  poszerzanie świadomości ekologicznej oraz kształtowanie postaw proekologicznych  oraz  zachęcenie  dzieci  do  pogłębiania  wiedzy  o otaczającym  je świecie przyrody.  

Aby dobrze rozpocząć nowy rok przedszkolny, stworzyliśmy  od samego  początku przyjazne środowisku otoczenie. W  naszej sali powstał zielony kącik  i od razu zrobi się zielono i pięknie . Teraz my możemy się nimi opiekować  a one cieszyć nasze oczy.

„Dzień Drzewa w Przedszkolu”

Dzień drzewa to okazja do przekazania  dzieciom wiedzy  dotyczącej  niezwykłej roli drzewa  w przyrodzie,  zapoznanie ich z gatunkami i nazwami , ochroną i oszczędzaniem papieru  oraz do wielu aktywności  plastycznych i nie tylko.  W dniach od 11.10.2021r. do 15.10.2021r. w przedszkolu na dolnym holu odbyła się wystawa prac przedstawiająca drzewa wykonane przez dzieci z każdej grupy.

„Z ekologią na ty”- Dzień drzewa w grupie „Wiewióreczki”

Wiewióreczki” wykonały następne zadanie z modułu  II  „Przyroda wokół nas” z projektu ogólnopolskiego „Z ekologią na ty”. Uczciły „Dzień Drzewa” i wykonały w zespołach piękny jesienny dąb i kasztanowiec. Tego dnia  odbyły się również zajęcia związane z tematyką drzew. Dzieci poznały budowę drzewa, jego znaczenie dla człowieka, zwierząt i przyrody. Poznały także etapy wzrastania drzewa.

W ogrodzie przedszkolnym dzieci posadziły  drzewka  podarowane  przez pana leśniczego. Na koniec złożyły uroczystą przysięgę- ,, Przedszkolaki  zawsze będą dbać o wszystkie drzewa!!!!

„Z ekologią na ty”- Światowy Tydzień Zwierząt w grupie „Wiewióreczki”

Postanowiłyśmy  w tym roku obchodzić Światowy Tydzień Zwierząt , który rozpoczyna się 4 października. w dzień ich patrona Św. Franciszka z Asyżu i trwa do 10 października. Celem naszych działań było uświadomienie dzieciom, że zwierzęta to istoty, które potrafią czuć i o które należy dbać. Przez cały tydzień rozbrzmiewały w naszej grupie piosenki o zwierzętach, czytaliśmy bajki, oglądaliśmy ciekawe filmy przyrodnicze o różnych gatunkach zwierząt, o zwierzętach chronionych. Dzieci rozwiązywały zagadki. Przedszkolaki bardzo chętnie rozmawiały o tym, w jaki sposób opiekują się zwierzętami, które mają w swoich domach. Ogłosiliśmy w grupie zbiórkę karmy, kocy, zabawek ,misek it. Do akcji tej dołączyły wszystkie grupy z przedszkola. Zebrana karma została przekazana Stowarzyszeniu Bart Kot i Fundacji Niechcianych Zwierząt.

Światowy Tydzień Zwierząt

W dniach 4-8.10.2021r. wszystkie dzieci z naszego przedszkola włączyły się w zbiórkę karmy i rzeczy przydatnych dla zwierząt przebywających pod opieką stowarzyszeń i fundacji.

Wiewiórki w Nadleśnictwie

Dzieci z gr. „Wiewióreczki” odwiedziły Nadleśnictwo w Bartoszycach. Podczas wizyty dzieci przypomniały sobie zasady dbania o środowisko, rozwiązywały zagadki, utrwaliły sobie nazwy drzew oraz dowiedziały się wiele innych ciekawostek. Pan Leśnik nawiązał także do zbliżającego się święta drzewa – zaznaczył jak uważne jest odpowiednie zachowanie w stosunku do roślin. Na zakończenie wizyty dzieci otrzymały drzewko, które posadziły w ogrodzie przedszkolnym.

#SadziMy

W dniu 1.10.2021 dzieci ze wszystkich grup przyłączyły się do lll ogólnopolskiej akcji#SadziMy zainicjowanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę. Przekazane sadzonki przez pracownika Nadleśnictwa Bartoszyce zostały posadzone przez dzieci na terenie naszego ogrodu przedszkolnego oraz zostały zabrane do domu do zasadzenia z rodzicami.

Wizyta w Pszczelandia – Zagroda Edukacyjna PUCER w Barcianach

Dzieci 6-letnie z gr. „Wiewóreczki” oraz „Jeżyki” uczestniczyły w wycieczce do Pszczelandii w Barcianach.

Pszczelandia należy do Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych. Celem jest pokazanie świata pszczół oraz łatwiejszą i szybszą naukę dzieci poprzez obserwację i naśladowanie. Dzieci podczas wizyty naukowej przeniosły się w przestrzeń iluzji za pomocą techniki 3D, weszły w krainę emocji oraz odkryć przyrodniczych. Dzieci mogły dotknąć, wąchać, sprawdzać, burzyć  i układać uczestnicząc w wystawie domków pszczół w Pszczelniku.

„Wielka przygoda z małą pszczołą” – dzieci obejrzały film w technologii 3d  – miały możliwość sprawdzenia co się dzieje w ulu, poznały historię bartnictwa, rolę pszczoły w przyrodzie.

Podczas warsztatów dzieci wykonały własnoręcznie świecę z wosku pszczelego, którą mogły zabrać do domu oraz skosztowały różne rodzaje miodów, które przygotowały Panie prowadzące warsztaty.

SPRZĄTANIE ŚWIATA

17 września 2021r. nasze przedszkole uczestniczyło w ogólnopolskiej akcji „Sprzątanie Świata – Polska 2021” prowadzonej pod patronatem fundacji Nasza Ziemia.  Tegoroczne hasło kampanii brzmi: „Myślę, więc nie śmiecę’’ i nakłania wszystkich do poszanowania środowiska i ograniczenia wytwarzania odpadów. Nasze przedszkolaki spisały się na medal, sprzątając przedszkolny plac i teren wokół przedszkola.
Mając na uwadze tegoroczne hasło, szczególnie zachęcamy, aby każdy z nas podjął działania, dzięki którym zmniejszymy ilość wytwarzanych śmieci i dzięki temu będziemy żyć w piękniejszymi i zdrowszym środowisku. Zmiany zaczynają się bowiem od małych rzeczy, które, wielokrotnie powtarzane, w perspektywie czasu stają się WIELKIE.

„Z ekologią na Ty” – Ogólnopolski projekt edukacyjny.

Gr. „Wiewióreczki” w tym roku postanowiła realizować zadania z Ogólnopolskiego projektu ekologicznego. Pierwszym podstawowym zadaniem jakie mieliśmy do wykonania było napisanie i omówienie Kodeksu Młodego Ekologa. Dzieci poprzez układanie liter a potem wspólne odczytywanie wyrazów utworzyły kodeks naszej grupy. Omawiane obrazki jak być małym ekologiem  utrwaliły dzieciom już zdobytą wcześniej wiedzę. Na znak bycia małym ekologiem dzieci odznaczyły swoją zieloną raczkę.

ROK SZKOLNY 2020/2021

Konkurs ekologiczny „Bartoszyce – moje zielone miasto” organizowany przez ZGO Bartoszyce rozstrzygnięty.

Nasze przedszkolaki licznie brały udział w konkursie ekologicznym organizowanym przez Zakład Gospodarki Odpadami Bartoszyce pt. „Bartoszyce – moje zielone miasto”. Z zaangażowaniem wykonane prace już zostały nagrodzone. Wszyscy uczestnicy konkursu zostali obdarowani atrakcyjnymi nagrodami, a wśród autorów 10 wyróżnionych prac z przedszkoli/oddziałów przedszkolnych wyłonionych z 272 nadesłanych prac znaleźli się:

Alicja Mazur z grupy „Jeżyki” oraz Marcel Kossakowski z grupy „Biedroneczki”. Serdecznie gratulujemy laureatom konkursu oraz wszystkim uczestnikom zaangażowania i pomysłowości. Życzymy sobie i nam wszystkim, by nasze miasto było zielone

„PUSTY TUSZ WRZUĆ DO PAKI I DOKARMIAJ ZWIERZAKI”

Nasze przedszkole bierze udział w ogólnopolskiej akcji ekologiczno-edukacyjnej „Tusz do paki”. Celem akcji jest wdrażanie dzieci do wyzwań związanych z ochroną środowiska z jednoczesnym kształtowaniem zachowań pro-społecznych i pro-pomocowych.

Beneficjentem akcji jest Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w Polsce.

W naszej placówce są umieszczone pojemniki na zużyte tusze do drukarek  ATRAMENTOWYCH, do których dzieci mogą wrzucać puste tusze zużyte w domu lub pracy rodziców. Za każdorazowe przyniesienie i wrzucenie dostaną w nagrodę naklejkę z podziękowaniem. Organizator w imieniu dzieci przekazuje do TOZ co kwartał dużą ilość karmy dla bezdomnych zwierząt.

            Mamy nadzieję, że włączycie się Państwo do akcji  „tusz do paki” www.tuszdopaki.pl

WAŻNE :   

ZBIERAMY WYŁĄCZNIE TUSZE OD DRUKAREK ATRAMENTOWYCH NIE LASEROWYCH !!!!!!!!!

AKCJA MA CHARAKTER CIĄGŁY.

Zachęcamy do obejrzenia 3 minutowego filmiku najlepiej całą rodziną

https://drive.google.com/file/d/1T-4eNWGVJ3O9ZUwccWLNDUcE47u14zr-/view?usp=sharing

„SKĄD SIĘ BIORĄ PRODUKTY EKOLOGICZNE?”

„Skąd się biorą produkty ekologiczne” – realizacja ogólnopolskiego programu edukacyjnego w grupie „Jeżyki”

Dzieci z grupy „Jeżyki” wzięły udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym pt: „Skąd się biorą produkty ekologiczne” pod patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Celem programu było zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat. Głównym założeniem projektu było kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych, propagowanie zdrowego stylu życia a także zwiększenie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych. Dzięki realizacji programu dzieci dowiedziały się m.in. co oznacza pojęcie „produkt ekologiczny” i jak go rozpoznać, poznały piramidę zdrowego żywienia i stylu życia. Przedszkolaki dowiedziały się również jakich produktów powinniśmy jeść najwięcej, a jakich należy unikać, czy też jak ważna jest aktywność fizyczna dla zdrowia. Przedszkolaki uczestniczące w programie realizowały go zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez koordynatora. Zajęcia edukacyjne zaplanowane były w taki sposób, aby dzieci mogły jak najpełniej skorzystać ze zdobytej wiedzy. 

„KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY”

W grupach „Krasnoludki” i „Misie” realizowany był ogólnopolski program edukacyjny „Kubusiowy Przyjaciele Natury”. Jego celem było zachęcenie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształtowanie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu. W ramach jego realizacji dzieci dowiedziały się między innymi tego, jak ważna dla naszego zdrowia jest aktywność fizyczna i zdrowe odżywianie, poznały sposoby oszczędzania wody oraz sposoby segregacji śmieci. Dzięki temu projektowi mali przedszkolacy stali się prawdziwymi ekologami, którzy wiedzą jak dbać o siebie i o naszą planetę Ziemię.

„DZIEŃ PRAW ZWIERZĄT”

22 maja obchodzimy ,,Dzień praw zwierząt” w grupie ,,Biedroneczki” obchodziliśmy go w piątek 21 maja. Był to dzień, kiedy całą swoją uwagę poświęciliśmy wszystkim zwierzętom, tym małym a także tym dużym.  Dzień ten miał  na celu uświadomienie dzieciom, że zwierzęta, które z nami mieszkają i które są obok nas, również mają swoje prawa. Dlatego odwiedził dzieci pan Bogdan, który jest referentem do spraw ochrony zwierząt w Urzędzie Miasta. Dzieci poznały różne ciekawostki na temat zwierząt oraz wiadomości dotyczące opieki nad nimi. Została także zwrócona uwaga dzieci, że zwierzęta czują jak ludzie i nie są zabawką, którą można wyrzucić .Dzieci dowiedziały się co należy zrobić jeśli spotkamy bezdomne zwierzę.  Wszystkie przedszkolaki słuchały wierszy, rozwiązywały zagadki oraz śpiewały piosenkę o tematyce związanej ze zwierzętami. Dzieci przekonały się, że być właścicielem zwierząt to ogromna odpowiedzialność, a ochrona zwierząt to nie hobby, ale obowiązek wszystkich.

                                                                                    Krystyna Sekita

„ŚWIĘTO POLSKIEJ NIEZAPOMINAJKI”

14 maja obchodziliśmy w naszym przedszkolu Święto Polskiej Niezapominajki. Jest to święto przyrody mające na celu promowanie jej walorów, stałe przypominanie o ochronie środowiska i zachowaniu różnorodności biologicznej Polski. Z tej okazji w przedszkolnych grupach odbyły się różne sytuacje edukacyjne kształtujące postawy proekologiczne przedszkolaków oraz  utrwalające zdobytą przez dzieci wiedzę przyrodniczą. Dzieci z grup „Biedroneczki” i „Pszczółki” uczestniczyły w tym dniu w spotkaniu z panią z Miejskiej Biblioteki Publicznej Oddział dla Dzieci i Młodzieży, podczas którego przypomniane zostały wszystkie zasady ekologii, dzieci słuchały ciekawego opowiadania o ochronie środowiska z książki pt. „Bajki w zielonych sukienkach” Anny Mikity, śpiewały piosenki z przesłaniem ekologicznym, grały na ekologicznych instrumentach, rysowały i wyklejały plasteliną drobne kwiatki niezapominajek oraz rozwiązywały zagadki przyrodnicze. Ładna pogoda pozwoliła na wspólne spotkanie i zabawy na łonie natury. To był bardzo radosny i niezapomniany dzień. ?

„RABATA KWIATOWA”

Dzieci z grupy krasnoludki po założeniu zielonych kącików w sali postanowiły założyć i pielęgnować kwiaty w ogrodzie przedszkolnym. Na początku dzieci zasadziły cebulki kwiatowe w doniczkach, po czym już wyrośnięte kwiaty zostały przesadzone do ogródka przedszkolnego. Każde z dzieci dogląda swojego kwiata, podlewa i wyrywa chwasty. Mali ogrodnicy są zachwyceni zauważalnymi zmianami.

„O ZIEMIĘ DBAM I ZABAWKI ROBIĘ SAM”- EKOLOGICZNY KONKURS W KRASNOLUDKACH

Po cyklu zajęć dotyczącym ekologii i recyklingowi w grupie Krasnoludki został ogłoszony ekologiczny konkurs na zabawkę z recyklingu. Celem konkursu było zwrócenie uwagi na wykorzystanie surowców wtórnych i recykling oraz uświadomienie, że własnoręcznie wykonana zabawka może być ciekawsza od kolejnej kupionej w sklepie. Pomysły i kreatywność dzieci i rodziców przebiły wszelkie oczekiwania. Zabawki są w ciągłym użyciu w grupie, a ich zastosowanie wciąż się zmienia.

„EKOLOGICZNY WIERSZ DLA PRZEDSZKOLAKA”- LITERACKI KONKURS DLA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

W dniu 29 kwietnia w Przedszkolu Publicznym nr 2 w Bartoszycach odbyło się uroczyste wręczenie nagród laureatom literackiego konkursu dla szkół ponadpodstawowych: „Ekologiczny wierszyk dla przedszkolaka”. W gali uczestniczyli laureaci konkursu. Uroczystość odbyła się w obecności przedstawicieli Starostwa Powiatowego w Bartoszycach, które wsparło  proekologiczne działania edukacyjne naszej placówki poprzez ufundowanie głównych nagród dla uczestników konkursu. Gościliśmy wicestarostę starostwa Powiatu Bartoszyckiego pana Władysława Bogdanowicza, panią Annę Urbańską- naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska oraz panią Katarzynę Basak, naczelnika Wydziału Pozyskiwania Środków Zewnętrznych, Inwestycji i Strategii.  

Celem ogłoszonego przez przedszkole konkursu było propagowanie treści ekologicznych wśród dzieci w wieku przedszkolnym oraz współpraca przedszkola z innymi placówkami oświatowymi.

Na konkurs wpłynęło 7 prac. Komisja konkursowa w składzie: Justyna Kinal, Żaneta Kędzierska,  Małgorzata Michałowska – Kuźmowicz oraz Alicja Łukjanowicz przyznała:

I miejsce Annie Michalec- uczennicy Liceum Ogólnokształcącego im. St. Żeromskiego w  Bartoszycach za wiersz „Regulamin Przyrody”

II miejsce Urszuli Jusiak- uczennicy Liceum Ogólnokształcącego im. St. Żeromskiego w Bartoszycach z wiersz „Ocalę świat!”

III miejsce Gabrieli Gierach- uczennicy ZSP nr 2 im. Elizy Orzeszkowej w Bartoszycach.

Ponadto komisja konkursowa postanowiła wyróżnić: Karolinę Zajchowska za wiersz ,,Pomoc planecie” oraz Anastazję Julia Blicharz za wiersz ,,Małe zmiany małych” z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Elizy Orzeszkowej w Bartoszycach oraz Katarzynę Jachimowicz za wiersz ,,Na ratunek Ziemi” i Karolinę Rawłuszko za wiersz ,,Zielona Ziemia” z Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Bartoszycach.

Uroczystość uświetniła prezentacja słowno- muzyczna dzieci z grupy: „Pszczółki”. Przedszkolaki wystąpiły z programem pt.: „Wiosenno- ekologiczne spotkania z przyrodą”. Pokazały, że ekologia nie jest im obca, że  rozumieją potrzebę ochrony środowiska naturalnego, Ziemi, jako „wyspy zielonej- domu dla ludzi, roślin i zwierząt”

Małgorzata Michałowska- Kuźmowicz

Alicja Łukjanowicz

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ ZIEMI

22 kwietnia, każdego roku, na całym świecie obchodzone jest wyjątkowe święto – Międzynarodowy Dzień Ziemi. Tego dnia szczególnie wszyscy  powinniśmy pomyśleć o tym, jak chronić nasz wspólny dom, naszą planetę. Warto też zastanowić się, jak pomóc Matce Naturze, aby ten wspólny dom był, piękny ,czysty i  zdrowy.

Z okazji tego ważnego święta w naszym przedszkolu we wszystkich  grupach wiekowych  odbyły się zajęcia, mające na celu uświadomienie dzieciom, jakie niebezpieczeństwo grozi środowisku naturalnemu ze strony człowieka, rozwijanie troski o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi oraz zapoznanie starszaków  z pojęciem „recykling” i istotę segregowania śmieci.

W każdej grupie dzieci  ustaliły Kodeks młodego Ekologa, dawały „drugie” życie przedmiotom , wykonywały prace plastyczne pod kierunkiem swoich nauczycielek, segregowały śmieci do właściwych pojemników oraz  słuchały opowiadań i oglądały filmy edukacyjne nt „ Jak dbano o środowisko dawniej a jak dziś”

Zwieńczeniem Dnia Ziemi w naszym przedszkolu  był teatrzyk pt „w Biurze Matki Natury” ww wykonaniu dzieci z grupy Wiewióreczki , który będzie zaprezentowany  szerszej publiczności  poprzez stronę internetową przedszkola.

Nasze dzieci  ucząc się  właściwych postaw ekologicznych  stają się małymi  strażnikami  przyrody  i są  dobrym przykładem dla innych  bo „czym skorupka za młodu nasiąknie…”

ZAŁOŻENIE ZIELONYCH KĄCIKÓW W SALACH

W ramach działań ekologicznych przedszkolaki założyły w salach zielone kąciki. Posadziły  cebulkę na szczypior, fasolkę, kwiaty stokrotek i begonii, posiały rzeżuchę i owies. Każda grupa omówiła z nauczycielem co roślinom jest potrzebne do życia. Dzieci zgodnie postanowiły  dbać o swoje nasadzenia i systematycznie je podlewać. Celem tego działania jest kształtowanie  nawyków dbania o rośliny, zapoznanie z potrzebami i wymaganiami roślin, ukazanie dzieciom prostych prac gospodarczych.

ŚWIATOWY DZIEŃ WODY

Światowy Dzień Wody obchodzony jest na całym świecie niezmiennie 22 marca.

To święto zostało ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne Narodów zjednoczonych rezolucją z 1992 roku. Ma przypominać, że obecnie ponad 1 miliard osób cierpi z powodu braku dostępu do czystej wody.

Celem obchodów Światowego Dnia wody w naszym przedszkolu jest rozwijanie zainteresowań dzieci otaczającym je środowiskiem naturalnym. Rozbudzenie poczucia odpowiedzialności za stan zasobów naturalnych na naszej planecie.     

W dniu obchodów Światowego Dnia Wody w przedszkolu dominowały wszystkie odcienie koloru niebieskiego. Strojem przedszkolaki chciały podkreślić znaczenie tego święta. Podczas organizowanych przez nauczycielki pokazów prezentacji multimedialnych, filmików edukacyjnych dzieci poznawały znaczenie wody w przyrodzie. Widziały obszary pozbawione wody. Ludzi wydobywających życiodajny płyn z głębokich studni. Dowiadywały się o konieczności ochrony zasobów wodnych. Podawały propozycje ograniczenia zużycia wody w swoich domach. Poznawał Rozwiązywały zagadki, krzyżówki związane z wodą. Podczas zabaw ruchowych i muzycznych naśladowały padający deszcz, płynącą rzekę czy falująca tafle jeziora. Ćwiczyły umiejętność wnioskowania o zjawiskach przyrodniczych i fizycznych na podstawie obserwacji i samodzielnych doświadczeń z wodą w roli głównej. Próbowały znaleźć odpowiedzi na pytania: Jaka jest i jaka może być woda?, Czy może mieć kolor, kształt, zapach i smak? Co pływa w wodzie, a co tonie. Czy woda wydaje dźwięki i czy może być instrumentem muzycznym. Poznawały stany skupienia wody.

Dzień upłynął w atmosferze dobrej zabawy, której ukrytym celem była wiedza dotycząca wody – źródła życia wszystkich mieszkańców naszej planety.

UROCZYSTOŚĆ POWITANIA WIOSNY

Tęskniąc za ciepłem wiosennego słońca i zielenią nasze przedszkolaki z radością brały udział w uroczystościach Powitania Wiosny. W poszczególnych grupach odbyły się m.in. przedstawienia z udziałem Pani Wiosny i Pani Zimy, było robienie Marzanny, wspólne śpiewanie piosenek o tematyce wiosennej ,rozwiązywanie wiosennych zagadek oraz szereg działań poświęconych Wiośnie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno -komunikacyjnych. Dzieci tańczyły i bawiły się przy radosnej muzyce, oglądały prezentacje multimedialne nt. przychodzącej pory roku , bawiły się w wiosenne gry na Magicznym Dywanie.  Mamy nadzieję, że już niebawem za naszymi oknami też będzie wiosennie. Podczas uroczystości Powitania Wiosny w grupie „Biedronki” został rozstrzygnięty wewnątrzgrupowy konkurs plastyczny pt. „Portret Pani Wiosny „. Wszystkie prace zachwyciły nas swoją oryginalnością i wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni dyplomami i nagrodami rzeczowymi. Gratulujemy dzieciom i rodzicom pomysłowości:)

„CZYSTE POWIETRZE WOKÓL NAS”

„Wiewióreczki”  realizowały zagadnienia z programu przedszkolnej edukacji antynikotynowej.Głównym celem programu jest zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed narażeniem na działanie dymu tytoniowego. Ważne jest również uświadomienie , że to my wszyscy mamy wpływ na jakość powietrza.

Aby czyste powietrze było wokół nas, musimy zadbać o to wszyscy. Cieszy to, że już dzieci mają tego świadomość. Podczas zajęć dzieci rozpoznawały różne źródła dymu poprzez obserwację w środowisku.  Uświadomiły sobie , że kontakt z innymi ludźmi może wpływać na nasze zdrowie Dowiedziały się jakie są skutki palenia papierosów.  Uczyły się asertywnego  zachowania w stosunku do osób , które palą przy nas papierosy.

Czyste powietrze to  zdrowie wiedzą o tym „Pszczółki”

Na przełomie lutego i marca dzieci z grupy „Pszczółki” uczestniczyły w realizacji przedszkolnego programu edukacji przeciwnikotynowej: „Czyste powietrze wokół nas”. Jest to program ogólnopolski opracowany przez Zespół do Spraw Opracowania i Wdrożenia „Krajowego programu edukacyjnego dla dzieci w wieku przedszkolnym, ich rodziców i opiekunów” Główny Inspektorat Sanitarny Departament Zdrowia Publicznego i Promocji Zdrowia. Głównymi celami programu to: wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy oraz zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub, gdy dorośli palą przy nich tytoń. W czasie zajęć o charakterze warsztatowym dzieci poznawały źródła dymów, uczestniczyły w ćwiczeniach oddechowych, rozpoznawały zapach różne zapachy. Mówiły, które są przyjemne, a które nie. Oglądały filmik edukacyjny „Nie spal się na starcie” Fundacji Aflofarm ukazujący skutki palenia i sposoby unikania dymu tytoniowego. Rysowały świat bez dymu. Powstały prace barwne ilustrujące świat pełen ciepła i optymizmu. Dzieci projektowały również zawieszki na drzwi wskazujące strefę bez dymu. Przedszkolaki wykonały  kartki dla dorosłych ilustrujące dziecięcą prośbę: „nie pal przy mnie”. W holu przedszkola zorganizowano wystawę prac dziecięcych z wyeksponowanymi plakatami promującymi życie bez dymu. Rodzicom udostępniono linki do artykułów dotyczących szkodliwości palenia. Informacje zwrotne uzyskane od dzieci i rodziców w trakcie realizacji programu wskazały na podniesienie wrażliwość dzieci i rodziców na szkodliwość dymu tytoniowego oraz zwiększeniu wiedzy na temat skutków palenia tytoniu.

Małgorzata Kuźmowicz, Alicja Łukjanowicz

PRZEDSZKOLAKI DOKARMIAJĄ PTAKI

Zima to trudny czas dla ptaków, ale z naszą pomocą przetrwały ją na pewno łatwiej. Jak co roku o skrzydlatych przyjaciołach pamiętały nasze przedszkolaki. Dzieci z naszego przedszkola dbały o to, aby ptaki przylatujące do przedszkolnego ogrodu podczas tegorocznej, mroźnej zimy nie były głodne. W naszym ogrodzie zostały rozwieszone bowiem karmniki, do których dzieci systematycznie wkładały ptasie smakołyki. Działania te były poprzedzone zajęciami edukacyjnymi na temat różnych gatunków ptaków zimujących w Polsce oraz na temat zasad ich dokarmiania zimą. Dzieci dowiedziały się, co mogę jeść ptaki i co powinno się znaleźć w ptasim karmniku, a co może ptakom zaszkodzić. Dokarmiając ptaki, dzieci dokonywały różnych obserwacji przyrodniczych, rozwijały swoje zainteresowania i uwrażliwiały na przyrodę, a także zyskały poczucie satysfakcji, że robią coś dobrego.

ŚWIATOWY DZIEŃ KOTA

Światowy Dzień Kota to znakomita okazja, aby nauczyć dzieci empatii do zwierząt i obudzić w nich chęć pomagania. Nasze przedszkole co roku obchodzi ten szczególny dzień organizując zbiórkę dla bezdomnych kotów będących pod opieką stowarzyszenia BartKot. 17 lutego każda z grup w różnoraki sposób celebrowała Dzień Kota. Przedszkolaki oglądały prezentacje multimedialne nt różnych ras kotów, kotów znanych z bajek oraz dzikich kotów; włączały się w aktywności plastyczne i muzyczne oraz oczywiście słuchały najbardziej znanych bajkek z kotami w tle. Do dwóch grup zawitał również niesamowity gość dorodny kocur Tymianek wraz z Panią Kasią, która opowiedziała dzieciom jak prawidłowo zajmować się kotem, na co należy zwracać szczególną uwagę, a czego absolutnie nie powinno się robić. Tymianek odebrał kartony z jedzeniem, zabawkami i ciepłymi kocami, którymi podzieli się ze swoimi towarzyszami w kocim przytulisku.

Sprzątanie świata

Sprzątanie świata to Ogólnopolska akcja, w której wzięły udział dzieci z grupy ” Skrzaty”. Jej głównym celem jest ukazanie dzieciom skutków zaśmiecania ” Świata”, wyjaśnienie konieczności dbania o nasze środowisko . 22 września „Skrzaty” od samego rana poznawały Kodeks Małego Ekologa. Dowiedziały się o ważnych zasadach ekologicznych oraz segregacji śmieci. Następnie dzieci wybrały się do przedszkolnego ogrodu aby sprawdzić czy są tam śmieci. Zabraliśmy worki na śmieci oraz rękawiczki. Wszyscy zabraliśmy się do sprzątania. Okazało się ,że w naszym ogrodzie nie było dużo śmieci bo przecież przedszkolaki o środowisko dbają i śmieci do kosza wrzucają. Mamy nadzieję, że zdobyte przez dzieci doświadczenia zaowocują w przyszłości dobrymi ekologicznymi nawykami.

SKRZATY” WITAŁY JESIEŃ

Pierwszy dzień jesieni w grupie „Skrzatów” był wesoły, kolorowy i pracowity. Każdy Skrzat wybierał sobie opaskę z kolorowymi listkami, nazywał kolory, przeliczał listki. Dzieci podziwiały jesienne krajobrazy oglądając prezentację multimedialną nt. „Jesień” do muzyki A. Vivaldiego. Była wesoła zabawa przy piosenkach o tematyce jesiennej z kolorowymi chustkami. W tym dniu Skrzaty uczestniczyły w zabawie plastycznej nt. ” Jesienne drzewo” . Przy muzyce rwały kolorowy papier, stawiały rytmiczne kropki i kreski. Z kolorowych kółek powstały jesienne listki na drzewie. Przygotowując się do nadejścia jesieni dzieci układały listki na macie edukacyjnej według podanego kodu. Był to czas pełen wrażeń, przepełniony kolorami jesieni.

Święto Drzewa w grupie „Skrzaty”

Święto Drzewa obchodzone jest co roku 10 października. W naszej grupie do tego święta przygotowywaliśmy się już dużo wcześniej. Dzieci uczestniczyły w zajęciach, których celem było: Poznanie roli drzew w przyrodzie i ich znaczenia w życiu człowieka, kształtowanie więzi z przyrodą i pozytywnego stosunku do niej, propagowanie idei ochrony przyrody. Prowadziliśmy obserwacje przyrodnicze w ogrodzie przedszkolnym dzięki czemu dzieci dowiedziały się , że są drzewa iglaste i liściaste. Rozpoznawaliśmy drzewa po kształcie liści: dąb, klon , kasztan. Wykorzystywaliśmy materiał przyrodniczy do zabaw: jarzębina, kasztany, żołędzie, szyszki. Wykonywaliśmy prace plastyczne na temat „Jesienne drzewa”. Jesteśmy przekonani, że dzięki tym działaniom dzieci  
rozumieją znaczenie przyrody oraz konieczność jej chronienia.

Święto Drzewa w grupie ” Wiewióreczki”

10 października przypada Święto Drzewa. Edukacja ekologiczna jest bardzo ważna od najmłodszych lat, dlatego dzieci z grupy Wiewióreczki uczyły się jak należy dbać o drzewa, przyrodę. Dzieci  oglądnęły prezentacje multimedialną o drzewach, ich owocach oraz o zmianach jakie zachodzą w przyrodzie. Wiewióreczki rozwiązywały zagadki przyrodnicze a następnie przy użyciu różnorodnego materiału wykonały jesienne drzewa.

Dzień Drzewa w grupie „Jeżyki”

10 października obchodzony jest na całym świecie Dzień Drzewa. Dobrze o tym wiedzą dzieci z grupy „Jeżyki” , które – jak przystało na prawdziwych przyjaciół przyrody – uczciły to święto w sposób wyjątkowy.  Do obchodów tego święta dzieci przygotowywały się bardzo starannie. „Jeżyki” wiedzą: Co otrzymujemy z drzewa?, dla jakich stworzeń drzewa są domem i jak ważne są one dla każdego z nas. Wiedzą także o konieczności ich ochrony. Dzieci w tym dniu obejrzały prezentację multimedialną, wysłuchały wiersza , rozwiązywały zagadki o znanych im drzewach. Efektem tych działań edukacyjnych było wykonanie  „Jesiennego drzewa” w dowolnej technice. Wszystkie prace zostały zaprezentowane w holu przedszkola.  Ponieważ bezpośrednie obcowanie z eksponatami sprzyja nauce, dlatego wyszliśmy do ogrodu przedszkolnego, aby omówić wybrane przez nas drzewa, dotknąć ich i przeprowadzić obserwacje.

„Zrób coś nowego z czegoś starego” – konkurs plastyczny

Nasze przedszkolaki brały udział w konkursie ekologicznym „Zrób coś nowego z czegoś starego” organizowanym przez Zakład Gospodarki Odpadami w Bartoszycach. Konkurs polegał na wykonaniu pracy przy wykorzystaniu zgromadzonych surowców wtórnych. Nasze przedszkolaki wykazały się dużą kreatywnością i wykonały z odpadów m.in. zabawki, zakładki do książek oraz przedmioty codziennego użytku. Prace zostały nagrodzone i wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Dzięki licznemu uczestnictwu naszych przedszkolaków także przedszkole otrzymało aktywny zestaw „Segregacja odpadów” zawierający 4 kosze do segregacji, kartoniki z rycinami różnych odpadów, a także planszę ścienną „Jak prawidłowo segregować odpady”. Bardzo dziękujemy ZGO za organizację konkursu i tak wspaniałe nagrody, a dzieciom i rodzicom gratulujemy pomysłowości. ?

Międzynarodowy Dzień Jeża w grupie „Krasnoludki”


Najmłodsze dzieci w przedszkolu przy okazji Międzynarodowego Dnia Jeża postanowiły dowiedzieć się czegoś więcej o jeżach, ich zwyczajach i ich życiu. Krasnoludki obejrzały prezentację z której dowiedziały się, że jeże tak naprawdę nie przepadają za jabłkami i co innego jest ich ulubionym pożywieniem. Maluszki dowiedziały się również, że jeże zapadają w sen zimowy i warto w ogrodzie zostawić im trochę liści. Następnie dzieci bawiły się przy muzyce, zamieniły się w jeże i próbowały zwinąć się w kłębek. Na koniec dzieci przygotowały prace plastyczne „Jeż w liściach”.

Obchody Dnia Jeża w grupie ” Jeżyki”

Międzynarodowy Dzień Jeża w grupie „Skrzatów”

10 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Jeża z tej okazji w grupie „Skrzaty” dzieci poznawały zwyczaje tego małego zwierzątka. Wykonywały prace plastyczne, uczyły się wiersza i śpiewały piosenki o jeżyku. Dzieci wiedzą, że Jeże to niezwykle pożyteczne dla naszych lasów i ogrodów zwierzątka. Pamiętają aby zostawić w ogrodzie kopczyki liści, by Jeże mogły w nich wygodnie przespać zimę.

„Dzień Drzewa” w grupie Biedroneczki

Dzieci z grupy Biedroneczki z okazji Dnia Drzewa obejrzały prezentację multimedialną na temat różnych gatunków drzew, następnie rozwiązywały zagadki dobierając obrazki w pary i przyporządkowując owoce do odpowiedniego drzewa. Rozmawiały na temat potrzeby szanowania przyrody i słuchając podawanych przez nauczycielkę przykładów różnych zachowań, wskazywały w zabawie drzewo smutne lub wesołe. Wykonały także pracę plastyczną nt. „Moje jesienne drzewo” rysując i przyklejając kolorowe listki. Nie obyło się także bez obserwacji przyrodniczych i nazywania drzew rosnących w naszym przedszkolnym ogrodzie.

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-


Cytryna czy cukierek?

W dniu 16 września dzieci z grupy „Wiewióreczki” uczestniczyły w akcji „Cytryna czy cukierek” organizowanej przez Urząd Miasta Bartoszyce w ramach europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Rozwoju. Celem akcji było zachęcenie mieszkańców miasta do korzystania z masowych środków transportu, spacerów i jazdy rowerem. Podjęte działania proekologiczne pokazywały  możliwość indywidualnego wpływu na jakość powietrza w naszym mieście. Przedszkolaki nagradzając cukierkami pieszych, rowerzystów, zaś kierujących samochodami cytryną włączyły się aktywnie w realizację założonych celów.

Sprzątanie świata

20 września nasze dzielne przedszkolaki ochoczo sprzątały „Ziemię”. Nasze przedszkole tradycyjnie jak co roku włącza się do akcji „Sprzątania Świata”, by od najmłodszych lat uczyć dzieci zasad dbania o środowisko. Co prawda maluszki sprzątały tylko nasz ogród przedszkolny, ale starsze dzieci zbierały śmieci w okolicy przedszkola. Dzieci dzielnie zbierały papierki, worki foliowe, kartoniki, butelki a potem segregowały je do odpowiednich worków. Widząc, jak dużo jest śmieci wokół nas i jak trudno to wszystko posprzątać, przedszkolaki nauczyły się, że czystość otoczenia, w którym przebywamy, zależy tylko od nas. Mamy nadzieję, że takie działania zaowocują w przyszłości odpowiedzialną proekologiczną postawą naszych wychowanków .

Jesień kolorowa pora roku

30 września dzieci ze wszystkich przedszkolnych grup obejrzały prezentację multimedialną na temat: „Kolorowa pora roku – Jesień”. Dzieci młodsze poznały najważniejsze zmiany zachodzące jesienią w przyrodzie, zaś starszaki miały okazję utrwalić dotychczas zdobytą wiedzę i pochwalić się wiadomościami dotyczącymi przygotowań jakie czynią: ptaki, zwierzęta i ludzie jesienią, by dobrze przetrwać zimę. Dzieci rozpoznawały i nazywały jesienne dary: z ogrodu, sadu i lasu. Nasze przedszkolaki zgodnie stwierdziły, że mimo tego, iż jesienią dni są coraz krótsze, chłodniejsze i czasem deszczowe, to bardzo lubią tę porę roku, przede wszystkim za jej różnorodność i wielobarwność. Na koniec spotkania Pani Jesień zaprosiła wszystkich do wspólnej zabawy. Dzieci świetnie się bawiły tańcząc i śpiewając „Deszczowego bluesa”, pokazując tym samym, że każdą porą roku i w każdą pogodę można się dobrze bawić.

„Dzień Drzewa”

10 października obchodzony jest Światowy Dzień Drzewa. Nasze przedszkolaki z tej okazji wykonywały różne prace plastyczne przedstawiające jesienne drzewa oraz uczestniczyły w spotkaniu z panem leśniczym. Pan leśniczy Mateusz Wrona przedstawił dzieciom prezentację multimedialną na temat drzew rosnących w naszych lasach i wyjaśnił dlaczego tak ważne jest, aby wokół nas było dużo drzew i zieleni. Dzieci dowiedziały się jaką rolę pełnią drzewa w naszym środowisku i w jaki sposób należy o nie dbać. Zdobytą wiedzę przedszkolaki utrwalały podczas rozwiązywania przygotowanych przez naszego gościa zagadek. Dzieci z uwagą słuchały także czytanej przez Pana leśniczego książki w ramach kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”. Na koniec spotkania starszaki z grupy „Jeżyki” razem z panem leśniczym posadziły drzewko w naszym przedszkolnym ogrodzie. Dziękujemy Nadleśnictwu Bartoszyce za współpracę, a panu leśniczemu za miłe i pouczające spotkanie.

Prelekcja na temat selektywnej zbiórki odpadów.

Nasze przedszkole podejmuje wiele działań, mających na celu kształtowanie postawy proekologicznej u naszych dzieci i lokalnej społeczności. Jednym z takich działań podjętych we współpracy z Urzędem Miasta Bartoszyce było zorganizowane w naszym przedszkolu 7 listopada spotkanie poświęcone ekologii, w którym tym razem wzięli udział rodzice naszych przedszkolaków. Spotkanie poprowadził Pan Krzysztof Hećman- Zastępca Burmistrza Miasta Bartoszyce, który przedstawił prezentację multimedialną na temat segregacji śmieci i opowiedział o tym, jak wygląda selektywna zbiórka odpadów na terenie naszego miasta. Pani inspektor Jolanta Całka zajmująca się w Urzędzie Miasta gospodarką odpadami komunalnymi przekazała wszystkim uczestnikom spotkania foldery informacyjne na temat takiej selektywnej zbiórki odpadów.  Mamy nadzieję, że zorganizowane spotkanie przyczyniło się do wzrostu naszej wiedzy na temat potrzeby segregacji śmieci, skutków ewentualnego zaniechania tego obowiązku a w efekcie posłuży ochronie środowiska, o które wszyscy przecież musimy dbać. Segregujmy śmieci w naszych domach i dając przykład uczmy tego nasze dzieci – WARTO ! i to nie tylko ze względu na ekologię, ale i ekonomię ?

Dzień Jeża…

Międzynarodowy Dzień Jeża przypadający 10 listopada był kolejną okazją do przybliżenia naszym przedszkolakom wiadomości  z zakresu przyrody. Starszaki podczas obchodzonego w przedszkolu Dnia Jeża obejrzały prezentację multimedialną o tym sympatycznym ssaku, zaś grupy młodsze wysłuchały pogadanki i rozwiązywały zagadki na temat tego lubianego przez wszystkich zwierzątka. Dzieci uczestniczyły we wspólnych zabawach: śpiewały piosenki o jeżu, odpowiadały na pytania testowe dotyczące zwyczajów jeży, brały udział w zawodach. Nie zabrakło zabaw w kole: „Siedzi jeż” oraz „Ciepło-zimno”, w której dzieci szukały schowanego jeża. Każda grupa wykonała też pracę plastyczną nt. „Jeż”. Dodatkową atrakcją przygotowaną dla dzieci była fotobudka z postacią jeża, z której nasze przedszkolaki wraz z rodzicami chętnie korzystały robiąc pamiątkowe zdjęcia.

Jesienne drzewo

29 listopada odbył się w naszym przedszkolu „Koncert jesiennej piosenki”, podczas którego dzieci z poszczególnych grup wiekowych prezentowały jesienne utwory. Dzieci śpiewały, tańczyły, a nawet grały na instrumentach muzycznych. W przerwach między występami była wspólna zabawa oczywiście z akcentem  jesiennym. Podczas koncertu w tej wspaniałej atmosferze nastąpiło także rozstrzygnięcie konkursu plastycznego nt. „Moje jesienne drzewo”. Konkurs miał na celu: rozwijanie umiejętności plastycznych i kreatywności dzieci, dostrzeganie piękna i różnorodności natury poprzez wykorzystanie w pracy materiału przyrodniczego oraz rozwijanie postawy proekologicznej. Na konkurs wpłynęło aż 57 prac wykonanych przez dzieci wraz z ich rodzicami. Wszystkie prace były związane z tematem, zachwycały swoimi kolorami, pomysłem i różnorodnością. 7 prac zostało wyróżnionych i nagrodzonych grami planszowymi, zaś wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy i długopisy. Z prac powstała piękna wystawa, którą można podziwiać na dolnym holu w przedszkolu. Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i serdecznie gratulujemy pomysłowości dzieciom i rodzicom.

Ekologiczna zabawka…

„Ekologiczna zabawka na deszczową pogodę”

W dniu 28 listopada w grupie dzieci pięcioletnich „Wiewióreczkach” odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców. Oprócz wspólnej zabawy przy muzyce rodzice mogli zobaczyć, w jaki sposób dzieci radzą sobie z pojęciami matematycznymi. Na czym polega tworzenie zbiorów równolicznych i różnolicznych w edukacji matematyczne w przedszkolu. Dzieci opowiadały o symbolach jesieni. Zajęcia zakończyły warsztaty plastyczne. Podczas których dzieci wspólnie z rodzicami wykonali zabawki ekologiczne. Z kartonu, paletek po jajkach, plastikowych butelek powstały lalki, roboty, zwierzęta, a nawet domek dla lalek z basenem.

„Zrób więcej dla Ziemi”

5 grudnia  uczennice Liceum Ogólnokształcącego imienia Stefana Żeromskiego w Bartoszycach w ramach podjętej współpracy i realizowanego projektu społecznego „Zrób więcej dla Ziemi” przeprowadziły dla naszych przedszkolaków zajęcia o charakterze ekologicznym. W zajęciach uczestniczyły  dzieci z grup: „Pszczółki”, „Jeżyki” i „Wiewióreczki” . Nasze przedszkolaki obejrzały prezentację multimedialną na temat ochrony środowiska, z której dowiedziały się, jak można chronić otaczającą nas przyrodę. Licealistki pokazały naszym dzieciom różne przedmioty codziennego użytku, których używanie niestety jest szkodliwe dla środowiska i zaprezentowały proste sposoby na ich zastąpienie rzeczami wykonanymi z naturalnych materiałów. Przedszkolaki poznały hasło: „ZERO WASTE” , co oznacza wykorzystywanie rzeczy jak najdłużej, by nie produkować więcej śmieci. Dzieci uzyskały odpowiedzi na wiele pytań i tym samym zaspokoiły swoją ciekawość oraz poznały pomysły na bycie ekologicznym. Bardzo dziękujemy za ciekawe zajęcia.

Kąciki przyrody – ważny element edukacyjny

Mając na celu rozwijanie zainteresowań przedszkolaków otaczającą nas przyrodą i kształtowanie opiekuńczej postawy wobec środowiska w każdej sali w naszym przedszkolu jest zorganizowany kącik przyrody. Jest to nie tylko istotny element dekoracyjny, ale przede wszystkim dydaktyczny. Dzięki gromadzonemu materiałowi przyrodniczemu dzieci zdobywają i poszerzają swoje wiadomości na temat otaczającego świata. Niejednokrotnie kącik przyrodniczy jest inspiracją do twórczej działalności: plastycznej, konstrukcyjnej, ekologicznej czy matematycznej. Dzieci chętnie eksperymentują z materiałem przyrodniczym. Nasze kąciki przyrody zmieniają się wraz z porą roku, co sprzyja lepszemu rozumieniu przez dzieci cyklu 4 pór roku i ich charakterystyki. Jesienne kąciki były pełne kolorowych darów z sadu, ogrodu i lasu. Dzieci zbierały liście, kasztany, żołędzie podczas przedszkolnych spacerów po okolicy i wycieczek do parku, przynosiły także różne okazy z domu, które były zbierane wspólnie z rodzicami. ?

Żółwik Tomcio ratuje świat.

26.11.19 r. nasze starszaki obejrzały w BDK-u interaktywny spektakl pt. „Żółwik Tomcio ratuje Świat”, którego organizatorami byli: Urząd Miasta Bartoszyce, Zakład Gospodarki Odpadami w Bartoszycach oraz Wodociągowo-Ciepłownicza Spółka z o.o. “COWIK” w Bartoszycach. Spektakl miał na celu edukację dzieci w zakresie ochrony środowiska, uczył zasad segregacji odpadów, recyklingu oraz oszczędzania wody. Show oparte na technologii interaktywnej animacji komputerowej pozwoliło publiczności wziąć udział w rozwoju akcji poprzez rozmowy „na żywo” z postacią na ekranie. Taka interakcja zrobiła niesamowite wrażenie na uczestnikach widowiska i mamy nadzieję, że tym samym sprawiła, że przekazywane treści będą lepiej zapamiętane przez naszych przedszkolaków.

Ekologiczne ozdoby choinkowe .

16 grudnia 2019 roku w grupie ” Misie” podczas warsztatów bożonarodzeniowych przedszkolaki wspólnie z rodzicami wykonali ozdoby choinkowe. Z serwetek powstały Aniołki, którymi udekorowaliśmy naszą choinkę. Była to ciekawa forma spędzenia wspólnego czasu, zachęcająca rodziców i dzieci do wspólnej aktywności twórczej. A przede wszystkim ucząca dzieci wrażliwości ekologicznej.

Ekologiczna choinka

Nasza Ekochoinka- choinka ekologiczna wykonana z palet i udekorowana ozdobami zrobionymi z odpadów: butelek plastikowych, nakrętek, rurek po papierze toaletowym, wytłaczanek. To kolejne nasze działanie mające na celu pokazanie dzieciom, jak można wykorzystać zbędne rzeczy i zrobić z nich coś ciekawego.

Nasze działania ekologiczne we współpracy z Liceum Ogólnokształcącym

            Nasze przedszkole we współpracy z Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego w Bartoszycach uczestniczy w projekcie społecznym „Zrób więcej dla Ziemi”. Akcji tej przyświeca hasło: „ZERO WASTE”, co oznacza wykorzystanie rzeczy jak najdłużej, by nie produkować więcej. W ramach tego projektu zorganizowaliśmy zbiórkę starych firan. Dzięki rodzicom naszych przedszkolaków i pracownikom przedszkola zebraliśmy dużą ilość materiału. Firanki zyskały drugie życie, gdyż zostały z nich uszyte wielorazowe torebki zakupowe do pakowania towarów sypkich i sprzedawanych na wagę. Dzięki nawiązanej przez nas współpracy z firmą BRW – panią Agnieszką O. i firmą Stol- Wood Alina A. zostało uszytych ponad 400 woreczków. Torebki z firan są wspaniałą alternatywą dla foliowych reklamówek, które w ostatnich latach mocno zaśmieciły naszą planetę. Dziękujemy bardzo wszystkim, którzy pomogli nam w realizacji tego zadania i aktywnie włączyli się w akcję. Uszyte woreczki już wkrótce przekazane będą licealistkom, które dalej będą rozpowszechniać je wśród naszej lokalnej społeczności. Mamy nadzieję, że wprowadzimy modę na torebki EKO i tym samym przyczynimy się do zmniejszenia ilości foliowych odpadów.

Spotkanie z Panią Zimą .

Spotkanie z Panią Zimą

17 stycznia do naszych przedszkolaków przyszedł gość specjalny – Pani Zima. I choć za oknem wcale nie było zimowo, to Pani Zima zabrała dzieci do swojej zimowej krainy opowiadając i pokazując na prezentacji multimedialnej różne zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla tej pory roku jak: śnieg, lód, mróz, czy szadź. Okazało się, że zima dla dzieci wcale nie jest taka zła, jak mówią słowa piosenki „ Hu Hu Ha nasza zima zła” i że nasze przedszkolaki z utęsknieniem czekają na śnieg. Pani Zima dała naszym wychowankom namiastkę zimowych zabaw w sali: były zabawy w zaprzęgi saneczkowe, w rzucanie się śnieżkami, w skakanie przez zaspy, w bałwankową rodzinę. Młodsze dzieci ustawiały bałwanki według wielkości, zaś starszaki miały za zadanie odnaleźć pary podobnych płatków śniegu. Dzieci w trakcie spotkania bardzo chętnie uczestniczyły w konkursach i zabawach, rozwiązywały zagadki, określały charakterystyczne cechy nowej pory roku i wspólnie śpiewały zimowe piosenki. Było to kolejne spotkanie, podczas którego dzieci poprzez zabawę przyswoiły sobie i utrwaliły wiele ważnych wiadomości na temat kolejnej pory roku. ?

„Zdrowo jem-więcej wiem!”

„Zdrowo jem-więcej wiem!” ogólnopolski projekt w grupie „Pszczółki” i „Jeżyki”

W grupach dzieci 6-letnich realizowany jest ogólnopolski projekt „Zdrowo jem – więcej wiem!”. Jest on częścią prozdrowotnego programu edukacyjnego „Aktywnie po zdrowie” prowadzonego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska. Składa się on z trzech etapów. Celem pierwszego etapu – jesiennego było podniesienie wiedzy na temat zależności pomiędzy sposobem odżywiania a stanem zdrowia. 

Misie” chcą zostać Przyjacielem Natury

Misie” chcą zostać Przyjacielem Natury dlatego też z wielkim zapałem w naszej grupie przystąpiliśmy do realizacji ogólnopolskiego programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” , poświęconemu tematyce ekologicznej. Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat. Poprzez udział udział w zajęciach tematycznych, dzieci nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu. Podczas pierwszego zajęcia Misie dowiedziały się co to jest natura oraz jak zostać „Kubusiowym Przyjacielem Natury”, jak dbać o rośliny i zwierzęta oraz jaką rolę pełnią zwierzęta w przyrodzie, nawet te najmniejsze. Już podczas spaceru obserwowaliśmy najbliższe otoczenie przyrodnicze, dzieci zauważały ptaki, kopce kretów i ptactwo wodne. Oglądały drzewa i pierwsze wiosenne kwiaty. Następnie podczas zajęcia rozwiązywaliśmy zagadki poprzez wskazywanie zwierząt na obrazkach . Kolorowaliśmy karty pracy oraz wspólnie stworzyliśmy pracę plastyczną, na której umieściliśmy zwierzęta w ich naturalnym środowisku. Była to nauka poprzez zabawę.

Przedszkolaki wiedzą, jak dbać o zwierzęta zimą!

Dnia 13.02.2020r. nasze przedszkole odwiedził pan Jarosław Pastuła – wyjątkowy fotograf i pasjonat  życia zwierząt. Podzielił się z dziećmi wiedzą na temat głównych gatunków ptaków oraz wyjątkowych zwierzętach zamieszkujących nasze tereny. Opowiedział o ich życiu, zwyczajach i sposobach na przetrwanie zimy i mrozów. . Zwrócił też uwagę na to, jak my możemy pomóc zwierzętom przetrwać ten trudny czas. Dodatkowo na spotkaniu mogliśmy podziwiać przepiękne zdjęcia zwierząt wykonane przez pana Jarosława To wyjątkowe spotkanie na długo zostanie w naszej pamięci.

Realizacja programu Kubusiowi Przyjaciele Natury w grupie Skrzaty.


W miesiącu lutym, dzieci z grupy Skrzaty przystąpiły do realizacji programu ”Kubusiowi Przyjaciele Natury”. W skupieniu wysłuchały listu od Kubusia z zaproszeniem do programu. Natura jest dzieciom bardzo bliska, dlatego z radością przystąpiły do przekształcania smutnego obrazka przedstawiającego bryły betonowe, w piękny krajobraz w skład którego wchodzą lasy, łąki, góry, zwierzęta , rośliny… Skrzaty to mali ekolodzy, którzy wiedzą jak dbać o rośliny i zwierzęta. Świetnie potrafią dopasować zwierzęta i ich domy. Dowiedziały się jak należy obchodzić się z nimi i jak dbać o nie. „Każdy ma swój dom” to tytuł piosenki, przy której dzieci bawiły się ale i uczyły się, że każdy potrzebuje opieki, bliskości, szacunku.
Temat „Dbam o aktywność fizyczną „ był pretekstem do zabaw ruchowych, ale również do refleksji: jak ruch wpływa na nasz organizm. Ważnym aspektem tej zabawy było wyciągnięcie wniosku, że w sporcie liczy się dobra zabawa, współpraca.
            Nasze przedszkolaki dowiedziały się również jakie produkty są potrzebne dla organizmu, jak wpływają na nasze zdrowie. Dzieci posegregowały produkty a następnie stworzyły piramidę zdrowego żywienia, którą wywiesiliśmy w przedszkolnej galerii. Dowiedziały się również jak komponować posiłek, ile ma być w nim warzyw i owoców, wyrobów ze zbóż oraz produktów mlecznych i mięsnych.
Dzieci otrzymały do domu karty pracy do wykonania w domu. Z dumą przynoszą je do przedszkola do zatwierdzenia specjalną pieczęcią Kubusia.

Dzieci segregują śmieci…

Miesiąc luty w grupie ” Misie ” był bogaty w zajęcia o tematyce ekologicznej. Nadszedł czas aby dzieci dowiedziały się czym są śmieci i kto je produkuje , jak sprawić, żeby śmieci było mniej , w jaki sposób można powtórnie wykorzystać śmieci i co możemy z nich zrobić oraz jak segregować śmieci . W tym celu wybraliśmy się na spacer, w okolicy przedszkola, aby zobaczyć pojemniki do segregacji śmieci. Przedszkolaki rozpoznawały i nazywały kolory koszy na śmieci . Następnie w naszej sali postanowiliśmy zrobić własne kosze do segregacji. Posłużyły nam do tego stare kartony. W trzech grupach zabraliśmy się do malowania pudełek. Była to fajna zabawa ucząca współpracy, cierpliwości oraz dająca wiele radości z uzyskanego efektu . W kolejnym dniu kosze zostały podpisane i zaopatrzone w znak recyklingu. Przyszedł czas na wspólne posegregowanie śmieci. Nasze kolorowe kosze znalazły miejsce w sali i codziennie będą nam przypominały o segregacji śmieci, bo przecież grzeczne dzieci segregują śmieci.

Ekologiczne warsztaty z rodzicami w grupie ,,Krasnoludki”

Dnia 05.03.2020 r. odbyły się w grupie ,,Krasnoludki” warsztaty z rodzicami pt: ,,Coś z niczego” czyli tworzenie zabawek z ,,nieużytków” w ramach realizacji ogólnopolskiego programu edukacyjnego ,,Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Na początku spotkania przedszkolaki pochwaliły się swoją wiedzą zdobytą w przedszkolu  i sprawdziły wiedzę naszych gości na temat segregacji odpadów oraz dbania o środowisko naturalne, były również  wspólne zabawy z wykorzystaniem ,,nieużytków”.  Dużą frajdę sprawiło dzieciom wykonanie z uczestnikami spotkania zabawek z odpadów. Pomysłowość w tworzeniu była ogromna, powstały zwierzęta: smoki, sowy, żaby oraz roboty, samochody i wiele innych zabawek. Z wykonanych prac powstała wystawa w holu przedszkola by wszyscy mogli podziwiać wykonane prace. Celem zajęcia było ukazanie możliwości wykorzystania odpadów do tworzenia różnorodnych zabawek oraz radość ze wspólnego działania i spędzenia czasu. Dzięki zrealizowanemu zajęciu dzieci posiadły poczucie współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wiedzę, jakie działania należy podejmować, aby zapobiegać zanieczyszczeniu naszej planety.

„Na tropie wiosny”,,

Realizacja projektu E-Twinning „Na tropie wiosny”,,
Drugi projekt E-Twinning realizowanym w grupie Skrzaty to „Na tropie wiosny”. Skrzaty poznały zwiastuny wiosny. Rozpoznawały i nazywały wiosenne kwiaty oraz wybrane ptaki.Omówiliśmy i wykonaliśmy prace do przysłowia „W marcu jak w garncu”.W grupie został utworzony wiosenny kącik przyrody, do którego dzieci przynoszą naturalne wiosenne kwiaty, o które będą dbały. Uczyliśmy się piosenek o tematyce wiosennej „Przyszła wiosna”, „Taniec motyli” z wstążkami. Przy piosence „Pada, pada deszczyk” dzieci rytmicznie wystukiwały rytm uderzając pałeczkami w parasole naśladując krople deszczu. Zamieniliśmy się również w żabki i bociany bawiliśmy się reagując na zmiany w muzyce. Powstało wiele ciekawych prac plastycznych, których głównym elementem były kwiaty, owady..
Jolanta Dzik, Iwona Osiecka

„Mały Ekolog-To ja”.

Realizacja projektu E-Twinning „Mały Ekolog-To ja”.
Grupa Skrzaty dołączyła do projektu „Mały Ekolog-To ja”. Projekt ma zachęcić dzieci do dbania o naturę. Rozwijać wiedzę dzieci o ekologii. Dzieci z naszej grupy postanowiły również zostać małymi ekologami. Podczas pobytu w ogrodzie obserwowały otaczającą nas przyrodę, a szczególnie skupiły się na owadach.Po powrocie do przedszkola młodzi detektywi wykonali ciekawe prace plastyczne.Wspólnie też tworzyliśmy Kodeks Małego Ekologa. Dzieci dawały mnóstwo propozycji co powinno znaleźć się w naszym kodeksie. Najważniejsze zdaniem dzieci to szanowanie przyrody, unikanie zanieczyszczeń, segregowanie śmieci i dbanie o zwierzęta. 
Jolanta Dzik

” Mały Ekolog -to Ja

” Mały Ekolog -to Ja” to kolejny projekt E-Twinning realizowany w grupie ” Misie” poświęcony tematyce ekologicznej. Zbliża się wiosna a więc uczyliśmy się piosenek o zwiastunach wiosny, poznawaliśmy przyrodę , bawiliśmy się  w żabkę i bociana na kolorowej macie. Wspólnie stworzyliśmy ” Kodeks Małego Ekologa”, który umieściliśmy, w widocznym miejscu, w naszej sali aby codziennie nam przypominał o ważnych sprawach dla naszego środowiska. Podczas spacerów w pobliżu przedszkola bacznie obserwowaliśmy budząca się do życia przyrodę. Dowiedzieliśmy się  , że bez wody nie ma życia i trzeba ją oszczędzać! Wspólnie wykonaliśmy akwarium z muszelek, roślin i wcześniej pokolorowanych  rybek. Tworzyliśmy wiele prac plastycznych , ze zwierzętami w roli głównej. Poznaliśmy zasady segregacji śmieci. Wykonaliśmy kolorowe kosze ,które znalazły miejsce w sali i codziennie będą nam przypominały o segregacji śmieci, bo przecież grzeczne dzieci segregują śmieci.Teraz wszystkie Misie  mogą powiedzieć MAŁY EKOLOG- TO JA!

„Skąd się biorą produkty ekologiczne”

„Skąd się biorą produkty ekologiczne” -podsumowanie realizacji ogólnopolskiego programu edukacyjnego dla przedszkoli.

Dzieci z czterech przedszkolnych grup: „Skrzaty”, Wiewióreczki”, „Pszczółki”, „Jeżyki” uczestniczyły w zajęciach realizowanych w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”. Jest to program opracowany przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi i skierowany do dzieci uczęszczających do przedszkoli w wieku 5-6 lat. Celem programu jest zwiększenie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat. Podczas zajęć dzieci korzystały z dedykowanej dla nich barwnej publikacji, obejrzały film animowany „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, poznały piramidę zdrowego stylu życia, oznaczenia produktów ekologicznych oraz zasady higieny. Realizacji programu towarzyszyły eksperymenty, zajęcia plastyczne oraz kulinarne. Dzieci uczestniczyły także w zajęciach prowadzonych przez przedstawiciela Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej w Bartoszycach. Pani Magda z PSSE przeprowadziła dla dzieci zajęcia na temat zasad zdrowego odżywiania, przedstawiła piramidę zdrowego żywienia i wyświetliła ciekawą prezentację multimedialną. Dziękujemy PSSE za współpracę i mamy nadzieję, że nasze przedszkolaki wykorzystają zdobytą wiedzę w codziennym życiu.

„Kubusiowi Przyjaciele Natury”

„Kubusiowi Przyjaciele Natury”

W roku szkolnym 2019/2020 nasze przedszkole brało udział w realizacji XII edycji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury. Jest to jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych  poświęcony tematyce ekologicznej. Program miał na celu zachęcenie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu. W ramach realizacji programu nasze przedszkolaki brały udział w ciekawych i pasjonujących zajęciach, podczas których bawiąc się uczyły się i poznawały świat przyrody. Dzieci poznały i utrwaliły m.in. zasady dbania o środowisko naturalne, nauczyły się segregować odpady, dowiedziały się, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznały korzyści zdrowotne płynące z aktywności ruchowej. Mamy nadzieję, że podjęte działania zaowocują we właściwe postawy proekologiczne i zdrowotne młodego pokolenia.

Realizacja programu edukacyjnego „Mamo, tato wolę wodę!”

Nasze Przedszkole brało w tym roku szkolnym także udział w programie edukacyjnym „Mamo, tato, wolę wodę!”. Prowadzone w ramach programu zajęcia miały na celu przede wszystkim zdrowy rozwój naszych przedszkolaków. Podczas zajęć podkreślana była rola wody w codziennej diecie, a dzieci zachęcane były do jej picia.  Zwrócono także uwagę dzieci na zagadnienie ochrony środowiska. Główne cele: kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych i postawy proekologicznej u dzieci odbywało się podczas cyklu zajęć pełnych eksperymentów i doświadczeń. Nasze przedszkolaki były bardzo zainteresowane podejmowanymi zagadnieniami, co przełożyło się na ich duże zaangażowanie w realizację zajęć. ?

Projekt „Zdrowo jem, więcej wiem” w grupach Pszczółki i Jeżyki .

Dzieci 6-letnie wzięły udział w ogólnopolskim projekcie „Zdrowo jem, więcej wiem” , który prowadzony jest przez Fundację Banku Ochrony Środowiska. W  trakcie realizacji edycji zimowej, przedszkolaki poznały ważne w diecie składniki pożywienia, ich rolę w organizmie i występowanie w produktach spożywczych, a także wzięły udział w turnieju wiedzy „Dobre i złe składniki pożywienia”. Oprócz tego dowiedziały się dlaczego picie wody jest tak ważne dla ludzi, roślin i zwierząt oraz wykonały „Wodolubki” – wymyślone postacie, które ozdobiły przedszkolny hol, by zachęcić rodziców i inne dzieci do picia wody.

Światowy Dzień Kota.

Światowy Dzień Kota.

17 lutego z okazji Światowego Dnia Kota odbyło się spotkanie z przedstawicielką stowarzyszenia Bartkot, panią Emilią Dmochowską, która opowiadała dzieciom o sposobach dbania o koty domowe oraz bezdomne. Dzieci obejrzały również prezentację multimedialną, dzięki której poznały różne rasy kotów oraz wręczyły zebraną karmę, zabawki i koce. Spotkanie umilił Koper- kot Norweski Leśny. Dzieci były zachwycone niespodziewanym gościem i zadeklarowały chęć pomocy bezdomnym zwierzętom na co dzień, a nie tylko w dniu ich święta. We wszystkich grupach powstały piękne prace plastyczne z kotem w roli głównej.

Program profilaktyki tytoniowej „Czyste powietrze wokół nas” w grupie Pszczółki i Jeżyki

W grupach dzieci 6-letnich zrealizowano program edukacyjny „Czyste powietrze wokół nas” pod patronatem Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Ministra Edukacji Narodowej. Celami programu są zwiększenie wiedzy dzieci na temat skutków palenia papierosów, zwiększenie wrażliwości na szkodliwość dymu papierosowego oraz zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.