„Lubię Cię taką(takim), jaka (jaki) jesteś
Wierzę w twoje zdolności
Gdy mnie potrzebujesz – jestem dla Ciebie
Najpierw spróbuj samodzielnie”
ZADANIA W OBSZARACH:
I. Wszechstronny rozwój dziecka:
- Tworzenie warunków do adaptacji dziecka w przedszkolu;
- Realizacja programów wychowawczo-dydaktycznych przyjętych przez przedszkole;
- Stworzenie warunków do rozwoju postaw prozdrowotnych, proekologicznych, do poznania i kultywowania tradycji narodowych, regionalnych i rodzinnych;
- Poznanie swoich praw i obowiązków;
- Kształtowanie właściwych postaw wobec otoczenia społecznego, przyrodniczego i technicznego;
- Rozwijanie się twórcze, aktywne i kreatywne;
- Indywidualny rozwój dziecka;
- Obserwowanie dziecka, diagnozowanie umiejętności i zainteresowań;
- Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- Dostrzeganie swoich mocnych stron i budowanie pozytywnego obrazu siebie;
- Uczenia się dostrzegania potrzeb innych ludzi, współpracowania z innymi
- Wprowadzenie dzieci w świat zawodów poprzez realizację doradztwa zawodowego w przedszkolu.
II. Wspomaganie rozwoju dziecka:
- Akceptacja indywidualnych odczuć, pomaganie w realizacji pomysłów dziecka, stawianie zadań na miarę możliwości dziecka;
- Prowadzenie przez nauczycieli obserwacji pedagogicznych w celu poznawania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, dokumentowanie ich, przeprowadzenie analizy gotowości do podjęcia nauki w szkole;
- Rozpoznawanie potrzeb dziecka związanych z motywacją, umiejętnościami i wiadomościami;
- Udzielanie i zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie przedszkola w formie zajęć specjalistycznych (korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, porad i konsultacji);
- Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi TIK – wspieranie nimi wszystkich obszarów edukacji, uatrakcyjnienie procesu nauczania-uczenia się;
- Uwzględnienie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych dzieci w codziennej pracy nauczyciela – wychowawcy;
- Różnicowanie celów zajęć, metod uczenia się i nauczania, form pracy, zadań w taki sposób, aby każde dziecko mogło osiągnąć postęp w miarę swoich możliwości;
- Tworzenie warunków do rozwoju talentów, budzenia zainteresowań i pasji;
- Organizowanie sytuacji włączającej i wczesnego wspomagania.
III. Współpraca z rodzicami – w ramach wspomagania ich w wychowawczej roli rodziny
- Uzyskują pomoc specjalistów – organizowanie spotkań, konsultacji, udzielania porad;
- Otrzymują rzetelną i obiektywną informacje z wyników obserwacji i diagnoz pedagogicznych;
- Bezpośrednio rozmawiają z nauczycielami – są ustalane terminy konsultacji pedagogicznej;
- Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola;
- Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką;
- Rodzice posiadają informację o działaniach przedszkola oraz udzielają informacji zwrotnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno – komunikacyjnych;
IV. Promowanie Przedszkola w środowisku lokalnym, powiatowym, wojewódzkim, ogólnopolskim i międzynarodowym:
- Organizowanie różnorodnych przedsięwzięć na rzecz środowiska lokalnego;
- Udział dzieci i rodziców w wszelakich konkursach, akcjach na terenie miasta i kraju;
- Promocja działań przedszkola w środowisku lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym – wykorzystanie strony internetowej, mediów lokalnych oraz portali społecznościowych;
- Współpraca z różnymi instytucjami, stowarzyszeniami i placówkami oświatowymi, organizacjami i innymi podmiotami;
- Badanie losów absolwenta;
V. Promowanie działań ekologicznych w pracy przedszkola:
- Realizacja działań planów i programów ekologicznych wewnętrznych oraz zewnętrznych;
- Udział w akcjach i zbiórkach surowców wtórnych;
- Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz ochrony środowiska;
- Udział dzieci i rodziców w konkursach ekologicznych w tym dążenie do uzyskania certyfikatu „Szkoła Przyjazna Środowisku”;
- Dzielenie się sukcesami, osiągnięciami z realizowanych przedsięwzięć ze środowiskiem.
VI. Kształtowanie u dzieci świadomości, przynależności do swojej grupy, rodziny, kraju oraz wspólnoty europejskiej:
- Podejmowanie działań kształtujących zachowania społeczne, dbanie o rozwój emocjonalny dziecka;
- Udział w wewnętrznych i zewnętrznych programach i projektach kształtujących postawy patriotyczne;
- Poszukiwanie nowych możliwości w zakresie współpracy z instytucjami społeczno-kulturalnymi;
- Udział w konkursach o tematyce społecznej i patriotycznej w szczególności dążenie do uzyskania certyfikatu „Szkoła Wierna Dziedzictwu”.
VII. Kształtowanie kompetencji cyfrowych:
- Wprowadzenie dzieci w przestrzeń wirtualną;
- Wykorzystanie narzędzi TIK w działalności edukacyjnej przedszkola;
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno – komunikacyjnej;
- Przygotowanie dzieci do wymogów dzisiejszej cywilizacji, stwarzanie możliwości do wnikliwego spojrzenia na otaczający dzieci świat, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci.
VIII. Nowoczesność:
- Poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola poprzez prowadzenie innowacyjnych projektów;
- Wprowadzanie innowacji metodycznych, programowych oraz organizacyjnych;
- Modyfikacja dokumentacji zgodnie z potrzebami placówki, nauczycieli, dyrektora, rodziców;
- Tworzenie nowych warunków do zaspokojenia indywidualnych i rozwojowych potrzeb dzieci poprzez stworzone ścieżki edukacyjne, sensoryczne zorganizowane w przedszkolu i na świeżym powietrzu;
- Organizowanie działań mających na celu wprowadzenie edukacji włączającej;
- Platforma edukacyjna TEAMS – korzystanie z platformy podczas odbywania się procesu wychowawczo – dydaktycznego na odległość;
- E-twining – współpraca oraz dzielenie się doświadczeniem na arenie krajowej oraz międzynarodowej.
IX. Kształtowanie u dzieci świadomości bezpieczeństwa w sytuacjach dnia codziennego, dostosowanie się do nowej rzeczywistości, zmian cywilizacyjnych:
- Udział w konkursach, projektach, akcjach wewnętrznych oraz zewnętrznych tematyce bezpieczeństwa w tym szczególnie kontynuowanie certyfikatu „Szkoła Promująca Bezpieczeństwo”;
- Nabywanie umiejętności dostosowania się do zmieniających się warunków cywilizacyjnych;
- Współpraca z przedstawicielami społeczności lokalnej promującej bezpieczeństwo.
Opracowały:
Krystyna Sekita, Urszula Kaczyńska, Anna Kondyra
Zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 17/2020/2021
z dnia 31.08.2021