PLAN DZIAŁAŃ PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 2 W BARTOSZYCACH PODEJMOWANYCH W CELU UZYSKANIA MIĘDZYNARODOWEGO CERTYFIKATU ZIELONEJ FLAGI w roku szkolnym 2015/2016
zawarty jest w Koncepcji pracy Przedszkola Publicznego nr 2 w Bartoszycach, w Programie Profilaktycznym Przedszkola Publicznego nr 2 w Bartoszycach oraz w Programie Wychowawczym Przedszkola Publicznego nr 2 w Bartoszycach
Cele planu działań:
- ogólny:
-promowanie działań proekologicznych i zdrowotnych;
- szczegółowe:
–kształtowanie prawidłowych postaw dotyczących ochrony środowiska;
-budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania;
-zachęcanie do oszczędzania wody i segregowania odpadów;
-podnoszenie świadomości społeczności przedszkolnej i lokalnej w zakresie dbania o środowisko;
-kształtowanie wiedzy dzieci na temat zagrożeń wynikających z zanieczyszczeń środowiska;
-zachęcanie całej społeczności przedszkolnej i lokalnej do aktywnego udziału w zbiórce surowców wtórnych;
-kształtowanie poczucia odpowiedzialności za lokalne środowisko
-uświadomienie znaczenia wody w życiu ludzi, zwierząt i roślin
Strategia monitoringu:
- co 2-3 tygodnie
Tematy przewodnie |
Zadania
|
Osoba
odpowie- dzialna |
Planowane
terminy realizacji |
Ewentualne
koszty |
Ocena realizacji działań | ||||
ODPADY
c. d.
|
1. „Raport na temat śmieci” – rozpoznanie stanu zanieczyszczenia otoczenia naszego przedszkola | p. Iwona,
p. Danusia |
listopad 2015r. | zrealizowano w całości w terminie | |||||
2. Spotkanie z przedstawicielką Zakładu Gospodarki Odpadami na temat selektywnej zbiórki odpadów, oszczędzania wody, energii i powietrza oraz odnawialnych źródeł energii. | p. Ala, p. Ewa p. Kasia p. Gosia | październik 2015r. | zrealizowano w całości w terminie | ||||||
3. ,,Mamo, tato chrońmy przyrodę” – akcje proekologiczne:- zbiórka baterii, płyt CD, makulatury i plastikowych nakrętek ,,,Zbieraj kartridże – ratuj konie”. | p. Ala wszystkie nauczycielki | cały rok | w trakcie realizacji | ||||||
4. ,,Zagrożenia świata zwierząt” – prezentacja multimedialna dotycząca szkodliwości śmieci w życiu zwierząt. | p. Ula | maj 2016r. | do zrealizo-wania | ||||||
5. ,,Ekologiczna choinka”- ozdabianie choinki dekoracjami wykonanymi z odpadów. | p. Monika, p. Krysia p. Iwona | grudzień 2015r. | zarealizowanno w całości w terminie | ||||||
6. ,,Zrób to sam” – wzięcie udziału w konkursie portalu BULIBA.PL poprzez przygotowanie pracy z odpadów. | p. Ala | listopad 2015r. | zrealizowa-no w całości w terminie | ||||||
7. ,,Śmieciowa orkiestra” – prezentacja możliwości wykorzystania różnych odpadów do wykonania instrumentów muzycznych. | wszystkie nauczycielki | marzec 2016r. | do zrealizowa-nia | ||||||
8. Wycieczka do wysypiska śmieci w Wysiece – prześledzenie etapów wędrówki odpadów i zwiedzanie ścieżki edukacyjnej. | p. Ala p.Ula p.Ewa | kwiecień 2016r. | koszt przejazdu pokrywają rodzice | do zrealizowania | |||||
9.,,Nie wyrzucaj na śmieci- ubierz inne dzieci”- akcja zbiórki odzieży. Przekazanie instytucjom zajmującym się pomocą ludziom potrzebującym. | p. Ewa p. Monika p. Krysia | grudzień 2015r. | zrealizowane w całości w terminie | ||||||
10. Inscenizacja teatralna o tematyce ekologicznej przygotowana z okazji Pierwszego dnia wiosny i prezentacja jej w innych placówkach ,,Dobre rady na odpady”. | p. Ula p.Ala | marzec 2016r. | do zrealizowania | ||||||
11.,,Ekologiczne upominki dla najbliższych”- wręczanie upominków wykonanych z odpadów z okazji Mikołajek, Świąt Bożego Narodzenia, Dnia Babci i Dziadka lub Mamy i Taty.
|
wszystkie nauczycielki | grudzień 2015r. styczeń, maj 2016r. | w trakcie realizacji | ||||||
12. Wystawa fotograficzna ,,Zielone miejsce w naszej okolicy” – zorganizowanie wystawy zdjęć zrobionych przez rodziny z przedszkola.
|
p. Kasia p.Gosia | kwiecień 2016r. | do zrealizo-wania | ||||||
13. Zredagowanie wspólnie z dziećmi i rozniesienie przez dzieci apelu do mieszkańców o segregacji śmieci. | p. Iwona | listopad 2015r. | zrealizo-wane w całości w terminie | ||||||
c. d. |
14. ,,Moja Eko-torba”- konkurs z udziałem rodziców. |
p. Iwona p.Gosia |
maj 2016r. |
|
do realiza-cji |
||||
15. ,,Dzień Ziemi bez śmieci”– prezentacja plakatów przygotowanych przez miejskie placówki ubiegające się o certyfikat Zielonej Flagi. | p. Ala | kwiecień 2016r. | do realiza-cji | ||||||
16. ,,Rodzice i dzieci segregujcie śmieci”- zamieszczanie treści o tematyce ekologicznej w gazetce przedszkolnej. | p. Ala | luty 2016r. | do reali-zacji | ||||||
17. ,,Dzień Niezapominajki” – festiwal piosenki ekologicznej. | p. Ewa p.Ula | maj 2016r. | do reali-zacji | ||||||
18. Wycieczka do lasu w celu ,,Poszukiwania dzikich wysypisk” wspólnie z innymi placówkami. | p. Ewa
|
kwiecień 2016r. | do realiza-cji |
PROJEKT EDUKACYJNY
,,WODY KROPELKA – TAJEMNICA WIELKA. CO KAŻDY PRZEDSZKOLAK POWINIEN WIEDZIEĆ O WODZIE.”
Uzasadnienie realizacji projektu
Dzieci od najmłodszych lat są ciekawe świata. Interesują się tym, co je otacza. Nauczyciele w przedszkolach starają się przybliżyć i pomóc dzieciom zrozumieć zjawiska zachodzące w przyrodzie. Pozwalają na eksperymentowanie, smakowanie, dotykanie, zachęcają do obserwacji, dzięki czemu dzieci nabywają i zapamiętują nowe doświadczenia oraz zaczynają rozumieć świat, a rzeczywistość powoli staje się dla nich przewidywalna.
Każdy z nas codziennie styka się w jakiś sposób z wodą. Jest dla nas tak powszechna, że często nie zdajemy sobie sprawy z potrzeby jej istnienia i ochrony. Dlatego celem projektu jest uświadomienie dzieciom jak ważna dla zrównoważonego rozwoju jest ochrona zasobów wodnych Ziemi i właściwe nimi gospodarowanie.
Cele ogólne projektu
– Poznamy znaczenie wody dla życia na ziemi.
Cele szczegółowe
– Określimy co to jest woda i jaka jest jej rola w życiu człowieka, roślin i zwierząt.
-Poznamy cykl obiegu wody w przyrodzie.
– Przeprowadzimy proste doświadczenia i obserwacje zjawisk z zakresu przyrody.
– Wymienimy przyczyny zanieczyszczania wody oraz sposoby oszczędzania wody.
Odniesienie się do Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
4.1 Przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach).
4.3 Stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.
6.3 Zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin i zwierząt i unika ich.
8.1 śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru.
9.1 umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych.
11..Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
11.1 Rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody
12.1 Wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych.
12.2 Wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin;
Produkty końcowe projektu: Prezentacja projektu na tablicy w holu przedszkola
Realizatorzy projektu: dzieci i nauczyciele
Termin realizacji: marzec – maj 2016r.
PLAN DZIAŁAŃ W PROJEKCIE
Etap projektu | Opis działań | Uwagi |
Sformułowanie problemu i celów projektu | Co każdy przedszkolak powinien wiedzieć o wodzie?
Starter: Co się dzieje z wodą w przyrodzie? – Co kojarzy ci się ze słowem WODA ? – zabawa i rysowanie mapy. Dzieci podają propozycje informacji , które chcą uzyskać podczas realizacji projektu. Tworzą mapę mentalną. |
|
Działania | ,,Skąd się bierze woda?”
– zabawy w tropicieli wody- dzieci poszukują różnych źródeł wody – wycieczka do Zakładu Uzdatniania Wody – prezentacja multimedialna dotycząca obiegu wody w przyrodzie- formułowanie wniosków – co by było gdyby zabrakło wody?- myślenie twórcze -,,Przygody małej kropelki wody?- wiersz Joanny Kulmowej. inscenizacja -wykonanie plakatu z rodzicami pt.: ,,Woda w przyrodzie” |
|
Działania | ,,Jaka jest woda?”
-zabawy badawcze: pobieranie próbek z różnych źródeł wody, prowadzenie obserwacji, formułowanie wniosków, poznawanie źródeł zanieczyszczenia wody, budowanie filtra wody – wodna orkiestra- improwizacje muzyczne z wykorzystaniem wody – wycieczka do Oczyszczalni Ścieków -wykonanie ulotki podsumowującej efekty działań. Przekazanie ulotek o instytucji współpracujących z przedszkolem. |
|
Działania | ,,Do czego służy woda?”
-wykonanie wraz z rodzicami rysunków pokazujących jak wykorzystuje się wodę w domu. Zorganizowanie wystawy. -zabawy badawcze- obserwacja, formułowanie wniosków dotyczących znaczenia wody w życiu roślin -spotkanie z dietetykiem -Gdzie mieszka woda?- spacer po przedszkolu, oznaczenie kropelką w których jest woda -zajęcia kreatywne z rodzicami, projektowanie książeczek. |
|
Działania | ,,Co żyje w wodzie?”
-wycieczka do sklepu zoologicznego . Obserwowanie ryb i roślin akwariowych. -odkrywamy podwodny świat- wykonanie wystawy z informacjami przyniesionymi przez rodziców, dotyczącymi życia ryb – Ryby i raki- zabawy ilustracyjne przy muzyce |